Jak wybrać domenę internetową?

Każdego dnia do rejestru domen trafiają setki nowych adresów, co ogranicza coraz mocniej nasze możliwości. Często prowadzi to do istotnego pytania – jak wybrać domenę internetową dla strony www? Sprawa wydaje się być prosta, jednak po dłuższym zastanowieniu kryje wiele przeszkód, które nie zawsze są zauważane przez początkujących.

Aby uniknąć błędów już na starcie, przeczytaj ten wpis i zastanów się jeszcze raz, która z domen będzie dla Ciebie najlepsza. W innym tekście tłumaczyłem dlaczego warto mieć własną domenę i zachęcam do zapoznania się nim 🙂

Rozszerzenie domeny

Jednym z pierwszych elementów, któremu poświęcamy czas przy wyborze domeny internetowej jest rozszerzenie, czyli końcówka adresu. Najpopularniejsze, a zarazem zalecane, są domeny narodowe np. .pl, .de, .us. Jeszcze przed przejściem na stronę, odwiedzający wie, czy może spodziewać się pod danym adresem, witrynę w języku, który zna. Drugim z wyborów jest rozszerzenie znane na całym świecie – .com – które często jest stosowane przez firmy działające na kilku rynkach, posiadające strony wielojęzyczne. Nie jest to jednak wymóg, a jedynie sugestia. Kierując przekaz jedynie do użytkowników polskiego internetu, jasne jest, iż najlepszy dla Ciebie będzie adres z rozszerzeniem .pl.

Warto w tym miejscu wspomnieć również o domenach funkcjonalnych, które podobnie, jak w przypadku domen narodowych, sugerują co się za nimi kryje. Mowa oczywiście o rozszerzeniach typu .org, .gov, czy .edu przeznaczonych dla organizacji (głównie non-profit), organizacji rządowych, czy instytucji naukowych. Ze względu na coraz mniejsze możliwości, stale powstają nowe typy domen gTLD, czyli tzw. generyczne domeny najwyższego poziomu. Za tą niejasną nazwą stoją takie adresy jak .marketing, .travel, .tel, .mobi czy .photos. Końcówek jest o wiele więcej i nie sposób je tutaj wszystkie wymienić (pełna lista domen gTLD). Zastanów się, czy któraś z tych końcówek dopasuje się do Twojej działalności i ułatwi odwiedzającym zrozumienie, czego mogą oczekiwać po wejściu na stronę.

Domena łatwa do przekazania

Przechodząc do wyboru głównego elementu domeny, zastanawiasz się pewnie, która z opcji będzie najlepsza. Najczęściej spotykane są adresy zawierające nazwę firmy, nazwisko (tak jak w moim przypadku), bądź połączenie imienia i nazwiska. Co jednak, gdy chcemy postawić na coś całkiem nowego? Możliwości mamy wiele, lecz istotne jest, by zadbać przede wszystkim o prostotę, myśląc tym samym o potencjalnych odwiedzających.

Łatwość wymówienia oraz pisania

Szukając odpowiedniego adresu zadbaj, by zarówno jego pisownia, jak i przekaz werbalny nie sprawiał żadnego kłopotu. Dla przykładu wybierzmy domenę EcoDoctor.pl – wymawiając ją na głos, tak naprawdę słyszymy Eko Doktor. Czy chcesz każdorazowo literować swój adres? Rozwiązaniem jest zakup domen w kilku wersjach, tak by w razie pomyłki, klient i tak trafił na Twoją witrynę. Pamiętaj jednak, iż nie zawsze jest to możliwe.

Problemy z pisownią występują zazwyczaj w przypadku nazw anglojęzycznych. Załóż, że Twoi odwiedzający nie znają danego języka i problemem dla nich będzie poprawne wprowadzenie adresu w pasku przeglądarki. Stojące obok siebie podwójne litery, frazy o nietypowej w pisowni, a na dodatek o dłuższej długości, na pewno nie ułatwią sprawy.

Myślniki i polskie litery

Nadal często wybierane są domeny internetowe z myślnikami, stosowanymi do rozdzielenia słów. Podobnie, jak w przykładach powyżej, mają one sens jedynie w przypadku posiadania dodatkowo wersji bez myślników. Wyobraź sobie sytuację, w której Twoja konkurencja zakupi adres łudząco podobny do Twojego i tym samym doprowadzi do przejęcia części Twoich potencjalnych odwiedzających. Chcesz promować swoją stronę, a przy okazji wspomagać konkurentów?

Domeny z polskimi literami sprawiają kłopot wielu przeglądarkom, które zamiast nich wyświetlają różne dziwne znaki. Co więcej, są kłopotliwe również dla użytkowników, którzy nie mają pewności, jak wpisać Twój adres. Polskie znaki w adresach dostępne są stosunkowo od niedawna, dlatego nie wszyscy wiedzą, iż możemy je stosować. Za przykład może posłużyć popularny blog finansowy JakOszczedzacPieniadze.pl prowadzony przez Michała Szafrańskiego. Michał, mimo iż jest właścicielem domeny JakOszczędzaćPieniądze.pl, nie skonfigurował przekierowania na główny adres, co może prowadzić do straty części ruchu. Plusem jest jednak to, iż zabezpieczył się przed przejęciem domeny przez konkurentów.

Cyfry i przedrostki

Cyfry w adresach stron są akceptowalne tylko w przypadku, gdy występują w nazwie firmy. Często widzimy liczbę 24 w adresie sugerującą, iż dotyczy firmy czynnej całodobowo, a realia są całkiem inne. Innym z przykładów jest stosowanie skrótów 4u odnoszących się do angielskich słów for you. Tak konstruowane domeny nie niosą ze sobą żadnej dodatkowej wartości, a stanowią jedynie kłopot dla użytkowników.

Podobnie sprawa wygląda z różnorakimi przedrostkami. Najczęściej spotykany jest przedrostek e sugerujący, iż strona dotyczy czegoś internetowego. Zazwyczaj jednak występuje z frazami, które tak naprawdę nie idą ze sobą w parze, jak np. adres e-makijaz.pl. Właściciel popełnił kilka wyżej wymienionych błędów – użył przedrostka, myślnika, a także nie zarezerwował podobnych domen np. adresu z polskimi znakami oraz pisanego łącznie. Jak więc widzisz, przedrostek jest całkowicie zbędny, prawda?

Domena pod SEO

Exact Match Domain

Exact Match Domain to domeny dopasowane do słów kluczowych, na które chcemy pozycjonować naszą stronę – np. TaniaKsiazka.pl. Mówi się, iż ten typ domen stracił już mocno na sile, jednak nadal jest wykorzystywany i chętnie wybierany. Zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarek mają przed sobą konkretną informację o tym, co znajduje się na danej stronie. Domeny te straciły na wartości, bowiem w trakcie aktualizacji algorytmów Google, zostały wzięte pod lupę i część z nich została ukarana filtrem. Jako iż w adresie każdej podstrony pojawia się fraza kluczowa, możemy mieć problem z przeoptymalizowaniem witryny, czym zwrócimy uwagę robotów wyszukiwarek.

Domena generyczna

Sporą popularnością cieszą się domeny generyczne, które są najczęściej składają się z jednego słowa ogólnie określającego tematykę. Za przykład posłuży nam domena kawa.pl. Nie bez powodu wybrałem właśnie tę domenę, bowiem tak cenny adres straciła firma Tchibo, zapominając o przedłużeniu jej ważności. Domeny generyczne są zazwyczaj krótkie i zawierają ogólną frazę kluczową. Najpopularniejsze adresy oczywiście są zajęte, jednak można zakupić je na rynku wtórnym domen. Często potentaci kuszą się na takie zakupy, płacąc tym samym wysokie kwoty za przejęcie adresu. Przemawia do nich w tym momencie prostota, długość adresu oraz szansa na wzmocnienie efektów pozycjonowania w wyszukiwarce.

Jaka powinna być domena?

W powyższych przykładach, wyjaśniłem Ci, na co na pierwszym miejscu powinieneś zwrócić uwagę wybierając domenę. Wybór adresu strony nie jest rzeczą prostą, lecz musisz znaleźć złoty środek. Zadbaj, by wybrany przez Ciebie adres był krótki i zrozumiały dla Twoich potencjalnych odwiedzających. Dla testu podaj adres przez telefon innej osobie i przekonaj się, czy będzie w stanie bez problemu wprowadzić go u siebie – bez potrzeby literowania. Jak sam widzisz, wybierając domenę, musisz skupić uwagę na wiele aspektów, lecz analizując te czynniki, nie popełnisz błędu na starcie.

Nie warto ślepo upierać się przy domenach zawierających frazy kluczowe licząc, iż zyskasz w oczach wyszukiwarki. Wybierz domenę, na której wykreujesz swoją markę i Twój biznes, bądź blog stanie się rozpoznawalny. Zadbaj o to, by wybrany adres mógł towarzyszyć Ci przez długie lata. Tym samym spraw, by nie zawierał w sobie nazwy jednej usługi, co w przyszłości mocno ograniczyłoby Twoje pole manewru. Wybierz adres, który można łatwo zapamiętać i przekazywać dalej, bez jakichkolwiek przeszkód!