Dlaczego warto mieć własną domenę?

Sprawa publikowania treści w Internecie pod własną domeną wydaje się być oczywista, jednak jak się okazuje, nie dla wszystkich. Nadal zdarzają się blogerzy, a nawet firmy posiadające swoje strony w subdomenie dostawcy serwera, czy platformy blogowej.

Jakiś czas temu, siedząc przez telewizorem, przełączając miedzy kanałami, zauważyłem program kulinarny, w którym prezenterka zapowiedziała blogerkę przygotowującą przystawki. Ku mojemu zdziwieniu na ekranie pojawił się długi adres bloga w subdomenie blogspota. Adres widniał tylko przez krótki czas, dlatego nawet nie zdążyłem go zapamiętać – zapewne nie tylko ja. Ilość wejść dzięki wystąpieniu w telewizji nie byłaby powalająca, jednakże szansa nawet na ten niewielki ruch została utracona bezpowrotnie przez długość adresu.

Taki adres jest kłopotliwy nie tylko przy wystąpieniach telewizyjnych, ale również, gdy podajemy go drugiej osobie w trakcie rozmowy. Jest jednak o wiele więcej powodów, dla których warto mieć własną domenę. Śpieszę, by Ci o nich opowiedzieć 🙂

Wiarygodność i profesjonalizm

Poza łatwością w zapamiętaniu oraz przekazaniu adresu drugiej osobie, zyskujemy o wiele więcej – przed wszystkim wiarygodność i profesjonalizm. Nazwa firmy, nazwisko, a nawet pseudonim, pod którym publikujesz w Internecie, lepiej prezentuje się niżeli subdomena z adresem Bloggera, WordPressa, czy hostingu. Całkiem inaczej postrzegane są witryny posiadające własny, unikalny adres, który w prosty sposób mówi, czego możemy się spodziewać po wejściu na stronę. Aktualnie ceny domen nie są zbyt wysokie, więc nie musimy obawiać się dużego wydatku. Podpięcie wybranego przez nas adresu do zakupionego serwera nie wymaga sporej wiedzy technicznej, jednak w przypadku kłopotu Twój rejestrator z pewnością Ci pomoże.

Budowanie marki

Adres strony internetowej jest integralnym składnikiem tożsamości naszej marki. Jest podawany na wizytówkach, w stopce e-maili, czy podczas reklamy naszej witryny w sieci. Jak Cię widzą, tak Cię piszą – mówi stare przysłowie, w tym przypadku pasuje wyśmienicie.

Wyobraź sobie sytuację, w której ktoś rezerwuje domenę z nazwą Twojej firmy i podszywa się pod Ciebie publikując niestosowne treści. Rezerwując domenę wcześniej, unikasz takich sytuacji. Domena będzie Twoją własnością i nikt nie będzie w stanie jej przejąć – chyba, że zapomnisz o jej przedłużeniu 🙂

Skrzynka mailowa w Twojej domenie

Warto rozgraniczyć swoją korespondencję mailową na wiadomości prywatne i służbowe. Świetnie sprawdzi się skrzynka mailowa z firmową domeną. Oceń sam, czy lepiej postrzegany będzie adres firmowy, czy może skrzynka onetu lub interii. Przydziel pracownikom odpowiednie konta pocztowe do kontaktu z klientami i spraw, by Twoja firma została zapamiętana na dłużej.

Trafna domena przyciąga uwagę

Hasło „Wyróżnij się albo zgiń” w tym przypadku sprawdza się wyśmienicie. Ze względu na wielką ilość zarezerwowanych adresów, możliwości mamy ograniczone. Z tego też powodu powstały generyczne domeny najwyższego poziomu (gTLD) – brzmi niejasno, prawda? Już tłumacze 🙂 Są to rozszerzenia, które mają dać większe szanse na znalezienie czegoś ciekawego dla swojej strony. Mowa o domenach typu .marketing, .travel, .tel, .mobi czy .photos. Końcówek jest o wiele więcej i nie sposób je tutaj wszystkie wymienić (pełna lista domen gTLD). Wybierz taką domenę, która dopasuje się do Twojej działalności i ułatwi zrozumienie, czego można oczekiwać po wejściu na stronę.

Polskim przykładem, na którym zastosowano domeny gTLD jest chociażby serwis Sprawny Marketing, który jest dostępny po adresem Sprawny.Marketing. Z domeny pro skorzystała zaś agencja marketingowa takaoto.pro. Niewątpliwie jest to wyróżnik i sposób na to, by utkwić w głowie klienta na dłużej. Zastanów się, czy to nowoczesne rozwiązanie będzie odpowiednie dla Ciebie oraz pod jaką domeną mogłaby znaleźć się Twoja witryna.

Własna domena, a zmiana serwera

Zmęczony ciągłymi awariami, wolnym ładowaniem stron, bądź opieszałością ze strony obsługi serwera, postanawiasz zmienić usługodawcę. Jak dotąd miałeś stronę w subdomenie swojego hostingu, co jednak stanie się po przejściu do innej firmy? Zaczynasz cały proces reklamy Twojej witryny od zera, gdyż jedynie dzierżawiłeś stary adres.

Własna domena chroni Cię na wypadek takich sytuacji. Wystarczy, że odpowiednio skonfigurujesz domenę i Twoi odwiedzający będą łączyć się ze stroną na nowym serwerze. W tym punkcie warto wspomnieć również o plusach pod kątem wyszukiwarki Google. Promując się w internecie, Twoja domena zyskała pewną „reputację”. Przepinając ją pod nowy serwer, nic nie tracisz w oczach Google i nie musisz rozpoczynać procesu pozycjonowania od nowa.

Publikując w domenie bloggera, wordpressa, czy jakiejkolwiek innej, promujesz nie tylko siebie, lecz przede wszystkim daną platformę. Na dodatek Twój adres jest mało przyjazny i trudny do zapamiętania. Zadaj sobie pytanie, kto na tym więcej zyskuje? Pomyśl, co się stanie w przypadku zbanowania Twojego bloga, bądź upadku hostingu? Posiadając własną domenę szybko przekierujesz cały ruch w nowe miejsce i nie stracisz popularności, nad którą wytrwale pracowałeś.